Blog geschreven door drs. van Montfort
Al pratende met kappers, stylisten en schoonheidsspecialisten over de gehele wereld wordt een ding duidelijk: het klassieke model van de salon is veranderd. De gedwongen sluiting in Coronatijd, en daardoor het enorme verlies aan inkomsten, heeft een zeer zware wissel op deze beroepsgroepen getrokken. Dit is zelfs nu soms nog merkbaar. Hoewel de salons gewoon blijven, moet er nog steeds nagedacht worden over een nieuwe balans tussen de mogelijkheden van de salons en de behoeftes van de klant.
Doe-het-zelf kapsalon en schoonheidssalon
We hebben gezien dat er initiatieven zijn ontstaan, waarbij de professional kant-en-klaar pakketten maakt en de eindgebruiker met hulp van instructies het eindproduct kan gebruiken. Zo maakten veel restaurants een maaltijdbox, die alleen opgewarmd hoeft te worden. Of de kapper, die een kleuringspakket maakt waarbij een instructie gegeven wordt op schrift of zelfs met video’s. Van consument naar halve professional, dus een “prosument”.
Ook nu het leven weer normaler lijkt te gaan, blijven klanten soms hangen in het “nieuwe normaal”. De kapper en schoonheidsspecialist zal steeds meer evalueren in de richting van adviseur en leverancier van deze doe-het-zelfkits. De salon met meer exclusieve merken of zelfs een eigen merk, zal het beter doen. Immers, daar is een prijsvergelijk via internet en dus een prijzenoorlog minder waarschijnlijk. De professional zal niet alleen technisch goed moeten zijn, maar ook een verkoper moeten worden. Het juiste producten adviseren en de verkoop van dat potje crème of die ene shampoo kan een mooie aanvulling zijn op het inkomen.
Professional aan huis
Een aantal kappers en schoonheidsspecialisten is zich gaan specialiseren in het huisbezoek. Dat zal ook blijven vanwege een groep mensen die nauwelijks in ruimtes met meerdere mensen wil verblijven. Een aantal van deze klanten, met name ouderen, geeft ook aan niet terug te willen keren naar de salon. Voor de professional kleven daar voor- en nadelen aan. Zo hoeft er niet geïnvesteerd te worden in huur en meubilair, maar dient wel meer reistijd te worden ingecalculeerd en kan slechts één klant tegelijk geholpen worden.
Van salon naar wellness
De andere kant is het welbevinden van de klant. We hebben duidelijk gezien dat zeker de kapsalon een sociale functie heeft. Hoe heerlijk is het om eens samen de laatste nieuwtjes te delen, te bepreken hoe de voorstelling die je gezien hebt was of gewoon lekker te keuvelen. Salons kunnen ook evalueren tot een “spa-achtige beleving” in de vorm van wellness. Een goede hoofdhuidmassage doet het heel goed. Koffie of thee, een kopje soep en later op de dag een drankje zie je steeds meer in de salons. Mensen hebben nu eenmaal behoefte aan een emotionele en zintuigelijke beleving.
Iedere salon zal eigen keuzes moeten maken. Dit overzicht helpt daar misschien een beetje bij.
Hans van Montfort, arts en ontwikkelaar van Esthecin, schrijft elke maand een blog over een onderwerp gerelateerd aan haren en gezondheid. Is er een onderwerp dat nog niet is gepubliceerd en waar u meer over wilt weten? Stuur ons dan een mail met uw vraag. Het onderwerp waar de meeste vragen over gesteld worden, zullen wij dan met voorrang behandelen.